Zakendoen van hier tot Tokio

Slagen of falen bij cultuurverschillen

Auteur:   Esther Janssen


Paperback, 16 x 22 cm, 196 pagina's, fullcolour, Nederlands,

 10,99
 21,50
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Nederlandse ondernemers en professionals brengen typisch Nederlandse kwaliteiten mee in de manier waarop zij internationaal te werk gaan, zoals organisatie- en samenwerkend vermogen en de vermaarde handelsgeest. Daarmee boeken zij veel succes. Tegelijk leggen zij anderen hun normen op met betrekking tot het nemen van initiatief en verantwoordelijkheid. Nederlanders gaan opmerkelijk eigenzinnig en tot op zekere hoogte naïef te werk in het buitenland. Zij zijn te goed van vertrouwen en dit kan leiden tot een verkeerde inschatting van de buitenlandse partner of zakelijke situatie. Ook hebben Nederlanders weinig gevoel voor verhoudingen en decorum terwijl dit in veel culturen belangrijk wordt gevonden.

Het boek laat aan de hand van vele herkenbare, en soms hilarische, praktijkvoorbeelden zien waar we de plank misslaan en hoe we de kans op buitenlandse successen kunnen vergroten, zowel ver weg als dichter bij huis. Het is óók geschreven voor mensen die werken op exportafdelingen of sowieso alleen via bellen, Zoom of Team contacten in het buitenland leggen.

Esther Janssen is founder en managing director van Culture-Inc., een trainings- en consultancybureau dat expats, zakenreizigers en teams ondersteunt bij het werken met andere culturen. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring met internationaal werken, van Amerika tot Azië, woonde in China en begeleidde ambtenaren, bewindspersonen en ondernemers naar verre oorden.



Reacties

In dit boek wordt je wegwijs gemaakt in de wereld achter zakendoen met andere culturen. Na een korte intro in de geschiedenis van Nederland als handelsnatie, krijgt de lezer een beeld van hoe zakenmensen van andere (exotische) culturen ons zien als handelspartners. Hoe worden onze eigenschappen beoordeeld en wat zijn onze valkuilen, maar ook onze succesfactoren? Tal van praktijkvoorbeelden worden besproken, waarbij telkens één succes- of faalfactor centraal staat. Zo blijkt een belofte in China goud waard en is vertrouwen in de zakenpartner heilig. Dit rijk met kleurenfoto's geïllustreerde boek bevat veel tips en weetjes die elke internationaal opererend bedrijf kan helpen bruggen te slaan tussen zakenpartners met een verscheidenheid aan gewoontes, riten en tradities.

Drs. Can Kumru voor NBD Biblion