Helemaal top maar het kan nog véél beter!

Omgaan met kritiek en waardering

Auteur:   Jece


Preview
Hardcover, 12,5 x 20,5, 164 pagina's, zwart-wit, Nederlands,

€ 14,99
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

 

Waarom word je zo boos – of zelfs bang – wanneer iemand je afzeikt en zo blij als je een like krijgt? Hoe zorg je ervoor dat er meer wordt gewaardeerd? Betekent dat dan dat je je kritiek maar beter kunt inslikken?

Dit boek is een zoektocht naar de impact van een duim omhoog of een duim naar beneden aan de hand van praktijkervaringen, nieuwe inzichten, inhoudelijke kanttekeningen en een illustratieve quote.

Iedereen krijgt met kritiek en waardering te maken, maar het boek richt zich vooral op de werkvloer: professionals, medewerkers, managers, directeuren en toezichthouders, die voor de uitdaging staan om het beste uit zichzelf en elkaar te halen.

Jancees van Westering (JeCe) werkt als coach, publicist en cartoonist.



Reacties

Het geven en krijgen van erkenning, waardering en opbouwende kritiek staan voor veiligheid, zelfvertrouwen en verbinding. Het vermindert stress, verbetert de samenwerking en geeft plezier in presenteren, aldus de auteur. Daarom belicht hij in dit studieboek, in 27 korte hoofdstukken, aspecten van waardering en kritiek. De hoofdstukken zijn gegroepeerd in drie clusters: 'Afbakening onderwerp', 'De wet van duim omhoog of omlaag', en 'Wat kan ik hiermee?' Het is een mix geworden van theorie, praktijkervaring, open deuren, nieuwe inzichten, inhoudelijke kanttekeningen, illustratieve quotes en adviezen. De auteur gebruikt de theorieën over conditioneren, cognitieve dissonantie en performance management als onderbouwing voor zijn 'wet van duim omhoog/omlaag'. Het erkennen van (top)prestaties/falen, het geven/krijgen van (opbouwende) kritiek en sociale afwijzing berusten op het verkrijgen van zelfkennis, empathie en zelfwaardering. Het geheel is toegespitst op de communicatie tussen medewerkers onderling en hun klanten (ook via de nieuwe media).

J.J.M. van der Heijden voor NBD-Biblion

Hoe ga je op een goede manier om met kritiek en waardering, met ontvangen én geven? Dit heel laagdrempelig boekje daarover verscheen onlangs van de hand van columnist Jancees van Westering. Met veel voorbeelden en situatietekeningetjes legt hij uit wat er met je gebeurt als een collega flink commentaar op je werk begint te leveren, hoe je de verlegenheid tegengaat als iemand een hartelijk compliment maakt, en op welke manier je wat vrijer kunt worden van al die kritiek en waardering.

Nederlands Dagblad

Dit boek geeft een duidelijk beeld van wat waardering en kritiek met je doet en dat alles begint met het vermogen om jezelf te waarderen. Het is een mix geworden van theorie, praktijkervaring, illustratieve quotes en adviezen. De auteur gebruikt de theorieën over conditioneren, cognitieve dissonantie en performance management als onderbouwing voor zijn ‘wet van duim omhoog/omlaag’.

Ellen Snel op Counsellorellen.wordpress.com