De FODMAP-vriendelijke keuken

100 makkelijke en lekkere recepten voor een gezonde buik

Auteur:   Emma Hatcher


Hardcover, 19,5 x 25 cm, 240 pagina's, fullcolour, Nederlands,

€ 24,95
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Heb je vaak last van een opgezette buik, darmkrampen of andere ongemakken? Heb je het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) en denk je dat je niets meer kunt eten zonder buikpijn te krijgen? Dan zou het wel eens kunnen liggen aan de FODMAPs in je voeding. FODMAPs zijn voedingsstoffen (moleculen) die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terechtkomen. Ze zitten in heel veel levensmiddelen die dagelijks worden gegeten. Als je last hebt van PDS of van voedselintoleranties, levert dat veel ongemak op. Een FODMAP-arm dieet kan dan helpen.

Emma Hatcher laat zien hoe makkelijk en lekker deze manier van eten is. Geen ingewikkelde recepten, maar gezonde en heerlijke gerechten die snel op tafel staan, van lekkere ontbijtjes, lunches en diners tot FODMAP-vriendelijke snacks en zoetigheden. Originele gerechten als geroosterdepaprikasoep met basilicum, kip uit de oven met koriander en limoengroenten, gnocchi met boter en salie, cupcakes met passievrucht en kokos en rabarber-polentacake. Ook vind je in dit kookboek handige informatie over het FODMAP-principe en tips & tricks. Emma’s boodschap: je kunt écht lekker eten zonder buikpijn te krijgen!

Emma Hatcher had al zolang als ze zich kon herinneren last van gevoelige darmen. Na jaren van pijnlijke symptomen ontdekte ze het FODMAP-dieet, dat haar leven veranderde. Op haar populaire food & lifestyle blog www.shecanteatwhat.com deelt ze haar verhaal en helpt ze anderen met hetzelfde probleem.

Bekijk hier de video van het interview van Marloes Collins van allergieplatform.nl met Emma over haar nieuwe boek.

Tags:  voeding 


Reacties

Het prikkelbare darmsyndroom (pds of ook vaak ibs genoemd, de Engelse term) komt veel voor. Soms lijkt het of op alle darmaandoeningen waar geen naamkaartje aan gehangen kan worden het etiket prikkelbare darm geplakt wordt. Het mag dan medisch gezien geen gevaarlijke aandoening zijn, veel ongemak veroorzaakt het wel. Op voedingsgebied is al veel gezocht naar een dieet dat de symptomen verlicht en de darmen tot rust brengt. Het FODMAP-beperkte dieet is het meest recente. FODMAP staat voor verschillende suikers die in de darm vergist worden door bacteriën en daar gasvorming veroorzaken. Vermijd je deze suikers, dan ontstaat er minder gasvorming en dus meer rust. De schrijfster van dit kookboek (bekend van haar blog shecanteatwhat.com) heeft in samenwerking met #Thefodmapfriendlykitchen een zeer duidelijk kookboek geschreven dat er bovendien aantrekkelijk uit ziet. Zij begint met uitleg en productinformatie en vervolgt met 100 duidelijke recepten. De recepten zijn makkelijk glutenvrij en vegetarisch/veganistisch te maken. Een zeer aan te bevelen boek voor iedereen met onrustige darmen.

Ieneke Fonck voor NBD Biblion

In het kookboek ‘De FODMAP vriendelijke keuken’ van Emma Hatcher wordt veel informatie gegeven over wat FODMAP is, komt haar persoonlijke verhaal aan de orde en geeft ze heel veel recepten voor een FODMAP vriendelijk dieet. Zodat je zelf het wiel niet helemaal hoeft uit te vinden en elke dag alle lijsten er op na moet slaan om te kijken of er ergens veel FODMAPS in zitten of weinig. De recepten zijn niet ingewikkeld en dat is wel een pré.
Heel terecht gaat Emma Hatcher ook in op de gevolgen van stress op het prikkelbare darmsyndroom. Alle tips maken het boek tot een uiterst gemakkelijk naslagwerk.

Meintje Bojang op Gezondheid & Co NDC Mediagroep

Er is een pareltje verschenen op het boekenfront! Ik had hem al in het Engels in huis, maar nu is hij vertaald: De FODMAP vriendelijke keuken van Emma Hatcher is te koop in het Nederlands! Een prachtig boek, met harde kaft van de Engelse Emma.

Marloes Collins op fodmap-dieet.nl, onderdeel van Allergieplatform.nl

Voor elk moment van de dag staan er lekkere recepten in. Ontbijt, lunch en diner. Maar ook snacks, toetjes en zoete verleidingen. Je hoeft dus absoluut niet je lekkere tussendoortjes te skippen en te leven zonder feestelijke versnaperingen.
Wanneer ik de recepten bekijk, zijn het gewoon heerlijke recepten die ook gewaardeerd zullen worden door mensen die geen last hebben van PDS.

Irene Kalsbeek op WijTestenHet.nl

Emma laat zien dat je niet bang hoeft te zijn dat je niets meer kunt eten. En het zijn gelukkig ook geen ingewikkelde recepten, maar gezonde en heerlijke gerechten die snel op tafel staan. Denk aan originele gerechten als geroosterde paprikasoep met basilicum, kip uit de oven met koriander en limoengroenten, gnocchi met boter en salie, cupcakes met passievrucht en kokos en rabarber-polentacake. En voordeel is, dat je geen last hoeft te hebben van PDS, maar dat iedereen gewoon mee kan eten.
Ik had zelf ook veel aan de handige informatie over het principe en de tips & tricks.
Emma’s uitleg vulde dat van mijn diëtiste goed aan. Waardoor het voor mij nu een stukje makkelijker wordt om het principe ook echt te gebruiken.

Linda de Jong op happymoms.nl