Hoe raak je ze kwijt? Ontspoorde leiders, slechte managers

Over ontspoorde leiders en slechte managers

Auteur:   Joep Schrijvers


Preview
Hardcover met stofomslag, 14,5 x 21 cm, 204 pagina's, zwart-wit, Nederlands,

 20,99
 9,99
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Fraude, corruptie, machtsmisbruik en gesjoemel komen in de samenleving meer voor dan ons lief is. In zijn boek Hoe word ik een rat? deed Joep Schrijvers het repertoire van de ‘rat’ uit de doeken. Daarin ging het over het politieke spel dat in kantoren van hoog tot laag – door managers én medewerkers – wordt gespeeld. In zijn nieuwe boek richt hij zijn pijlen op ontspoorde leiders en slechte managers die hun macht in de hoogste versnelling misbruiken, maar spaart hij ook de volgers, medewerkers, niet.

Slecht management is onethisch, falend, verkwistend, autoritair en voor de ‘eeuwigheid’. De ontspoorde leider gaat niet voor de publieke zaak, het hoogste goed, maar voor zichzelf.

Waarom worden sommige leiders en managers corrupt en wreed, en blijven andere de mildheid en redelijkheid zelve? Hebben zij last van dominante alfa-genen, een verstoorde jeugd, ongetemde driften, maken zij denkfouten of zijn ze verslaafd aan hun succes?

Waarom slikken wij ons commentaar in als we de baas, de leider, verkeerde dingen zien doen? Hoe ongehoorzaam zijn we als dat echt moet? Als puntje bij paaltje komt mopperen boze burgers, medewerkers, klanten, studenten, patiënten, huurders en aandeelhouders als pruilende peuters op al het onrecht dat hun wordt aangedaan.

Toezichthouders dragen mede schuld aan de ontsporing van onze leiders en managers. Te veel nevenfuncties, geen verstand van zaken, inteelt en onkritisch groepsdenken, dubbele petten en een groot gebrek aan moed. Toezichthouden is meer dan een gezellig tijdverdrijf. Ook zijn er allerlei culturen en structuren die slechte leiders en managers niet corrigeren en zelfs voortbrengen.

Gelukkig kunnen we aan de hand van dit boek ontsporing in een vroegtijdig stadium herkennen en er iets aan doen! Er wordt een aantal technieken besproken die beginnen met welwillende en constructieve maatregelen – het aspirientje bij beginnende hoofdpijn – en eindigen met grootschalig vreedzaam verzet – de intensive cure.

De vraag is niet: Hoe krijg je goede leiders? De vraag moet zijn: Hoe komen we van slechte leiders af?!

http://www.joepschrijvers.nl



Reacties

De managementboeken van Joep Schrijvers zijn allesbehalve typisch voor het genre. "Als een huidarts in een etterende puist" is de Amsterdammer geïnteresseerd in de duistere kanten van onze leiders.

De Telegraaf

… een origineel en goed gedocumenteerd boek waarin de auteur zijn gedachtegoed over leiderschapsontsporing illustreert met tot de verbeelding sprekende voorbeelden uit de historie en uit de tegenwoordige tijd. Bij wijze van afsluiting presenteert de auteur een checklist ‘Slecht leiderschap’. Hoe meer ja’s des te meer u zich achter de oren moet krabben. Een vermakelijk boek!

Managementboek.nl

Joep Schrijvers bestudeert leiderschap als outsider, en dat levert verfrissende inzichten op.

Intermediair Magazine

Een interessant boek dat allerlei herkenbare situaties oproept.

DeRecensie.nl

'Hoe raak je ze kwijt' is met vaart geschreven, goed gedocumenteerd en geeft ook Nederlandse voorbeelden.

Suzanne Weusten in Skipr juni 2017

'Een boek waarin veel te leren valt voor diverse partijen: de leider zelf, zijn volgers en de raden van toezicht. Een baanbrekend boek dat niet genegeerd mag worden.'
'De waarde van dit boek is dat Joep Schrijvers een volkomen ander perspectief durft in te nemen en de roze bril durft te verruilen voor een echt donkere bril. En dan de kunst van het vragen stellen toepast door een ongemakkelijke vraag te stellen: Hoe voorkomen wij slechte leiders?

Peter de Roode, zelfst. adviseur en trainer op Managementboek.nl