Trends 2018 – Het jaar van de Hond

Een jaar van omscholen, beter samenwerken en idealen en principes

Auteur:   Adjiedj Bakas


Hardcover, 12 x 18 cm, circa 200 pagina's, fullcolour, Nederlands,

Verwacht begin december 2017
Blijf op de hoogte



2018 is volgens de Chinese astrologie een Jaar van de Hond, een dier dat staat voor oprechtheid en loyaliteit. Honden zijn uitstekend gezelschap, totdat iets ze niet zint. Dan kunnen ze defensief en veeleisend worden. Deze karaktertrek zorgt echter ook voor de waakzaamheid die nu broodnodig is bij het verdedigen van idealen als vrijheid en tolerantie. Wanneer een hond een Chinees huis komt binnenwandelen, dan wordt dat gezien als een gunstig teken. Deze trouwe viervoeter brengt ons in 2018 waarschijnlijk geen revolutionaire veranderingen, maar hij werkt gestadig door aan de goede zaak. Een Jaar van de Hond is een jaar waarin idealen richtinggevend zijn en beter samenwerken ons vooruithelpt. Dat zorgt niet alleen voor meer harmonie, maar ook voor extra inkomsten, want onze economie ondervindt veel schade door individuen of organisaties die elkaar bij voortduring tegenwerken. In de gezondheidszorg maken bottom-up bewegingen van zorgverleners en patiënten dat de mens weer meer centraal komt te staan. Reguliere en complementaire geneeswijzen zullen elkaar ook steeds meer gaan vinden. Uiteindelijk is iedereen hierbij gebaat en ook hier geldt dat de kosten voor gezondheidszorg erdoor naar beneden kunnen worden gebracht. De ontwikkeling van nieuwe technologie staat evenmin stil in 2018. De blockchain-technologie zal belangrijke nieuwe toepassingen krijgen, evenals kunstmatiger intelligentie, en digitale beveiliging wordt belangrijker dan ooit. Verder zal omscholing een belangrijk thema worden in 2018, want er is weer genoeg werk, maar er zijn niet genoeg mensen met de juiste kwalificaties. In Trends 2018 presenteert Adjiedj Bakas de belangrijkste trends op gebieden zo uiteenlopend als arbeid, technologie, overheid, samenleving, geopolitiek, business, gezondheidszorg, reizen en design.

Adjiedj Bakas,trendwatcher des vaderlands (Telegraaf, NRC Handelsblad) en vooruitblikkoning (de Volkskrant), verkocht meer dan 900.000 boeken. Hij geeft circa 200 lezingen per jaar in binnen- en buitenland. Hij ‘explodeert van enthousiasme’ (Süddeutsche Zeitung), ‘benut zijn wereldburgerschap op briljante wijze’ (Times of India), wordt geroemd om zijn ‘optimisme en inspiratiekracht’ (Frits Bolkestein) en om ‘zijn pleidooi voor de As van de Hoop’ (Jan-Peter Balkenende). Hij werd uitgeroepen tot een van de 25 meest creatieve Nederlanders (Management Team) een van de 100 meest invloedrijke mediapersoonlijkheden (Nederlands Media Netwerk) en ‘de paradijsvogel’ die vaak gelijk heeft (GeenStijl).