Het zijn maar cijfers

Innoveren met de nieuwe generatie medewerkers

Auteur:   Maarten Schellekens


Hardcover, 14,5 x 21 cm, 140 pagina's, zwart-wit, Nederlands,

€ 17,95
Gratis verzending binnen NL en BE vanaf €19,90. Vandaag voor 23.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

De wereld heeft sinds het digitale tijdperk een geweldige slinger gekregen, waarbij veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. De nieuwe generatie verschilt meer dan ooit van de vorige. Bedrijven hebben het digitale tijdperk omarmd, maar zijn vergeten te kijken naar de effecten die nieuwe technologieën op ons leven hebben. Ze zijn blijven hangen in oud maakindustrie-management, waar efficiëntiejunks veel te rationeel en cijfermatig managen en innovatie geen kans krijgt.
Ondertussen zorgt een zogenaamde crisis ervoor dat cijfermanagement alleen maar belangrijker wordt. Ons leven wordt nog meer gereduceerd tot lijstjes getallen: bedrijven tot omzet en rendement, dagelijks werk tot key performance indicators, erkenning tot een geldbedrag, schoolprestaties tot een cijferlijst en ga zo maar door. Het zorgt er ook voor dat mensen nog minder verantwoordelijkheid krijgen en er zombiebanen ontstaan, hoewel vrijheid, creativiteit en innovatie essentieel zijn voor bedrijven in een nieuwe economie.
Een nieuwe generatie is dusdanig in de klem gekomen in deze ouderwetse efficiëntie-fabrieken dat vele jongeren met een burn-out thuis zitten. Dit boek daagt bedrijven uit af te kicken van die cijferverslaving en te experimenteren met nieuwe managementmethoden die wél in deze tijd passen. Als dat lukt, kun je als bedrijf namelijk een plek vinden in een nieuwe economie. Tel uit je winst.

Maarten Schellekens is manager bij Foodsquad en heeft een passie voor innovatie, nieuwe vormen van management en vitale voeding.

 

Een verrassend, prikkelend boek. Een boek dat na een avondje op de bank inspiratie geeft om anders aan te kijken tegen organisaties en werk en stimuleert om daar de volgende dag mee aan de slag te gaan. Een boek dat past in de stroming van Reinventing organizations van Laloux en Verdraaide organisaties van Wouter Hart, maar dan in de vorm van een TGV.

Drs. Eelke Pol MMC op Managementboek.nl. Lees hier de volledige recensie.

Tags:  verandermanagement 


Reacties

De auteur waarschuwt ervoor dat onze samenleving wordt gedomineerd door cijferlijsten, getallen, digitale resultaten. Met behulp van cijfers besluiten nemen is in de plaats gekomen van werkmethoden gebaseerd op effecten en praktische resultaten. Bij bedrijven krijg je voor een simpele vraag met meerdere medewerkers te maken. Iedereen is bezig met gedetailleerde taken en mag niet buiten de eigen grenzen treden. Veel werknemers zitten vast in 'zombiebanen', werknemers die niets anders kunnen dan precies dátgene dat hun baas heeft opgedragen. De schrijver adviseert een andere weg te volgen: werk buiten eigen kernactiviteiten, leg niet te veel procedures vast, blijf niet eindeloos wensen van klanten analyseren, kortom: oude ideeën loslaten en vervangen door nieuwe en stap over op een creatieve en innovatieve bedrijfsvoering. Het boek is beschouwend en bevat een reële waarschuwing en prima adviezen. Als we zo doorgaan, bestaat ons leven over tien jaar alleen nog uit cijfers. Toegankelijk geschreven, gericht op kleine en grote organisaties en bedrijven. Prima tijdsbeeld over een 'cijfermatig leven' met reële adviezen.

R.J. Blom, recensent nbd biblion