De geluksfabriek

Over het binden en boeien van mensen in organisaties

Auteurs:   Clemens Colsen  |  Maurits Bruel


Hardcover, , 120 pagina's, zwart-wit, Nederlands, ISBN: 9789055941292

   16,99
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

De economische groei en krapte op de arbeidsmarkt dwingen organisaties ertoe beter te luisteren naar en te reageren op de wensen van werknemers. Terwijl in de bovenstroom wordt gesproken over aandeelhouders, resultaten, prestatiesturing, structuren en systemen, voeren in de onderstroom normen en waarden, identiteit, ethiek, authenticiteit en zingeving de boventoon. Mensen willen niet méér, maar beter! Alleen door ieder individu aan te spreken op zijn psychologisch contract, maken organisaties mensen gelukkiger en laten zij hun talenten tot bloei komen.

Essentieel is het onderscheid tussen mensen die geboeid willen worden en mensen die zich verbinden aan een organisatie. De eerste groep beschouwt de arbeidsrelatie als een ‘deal’, voor de tweede is de identiteit en missie de bindende factor. Met dertien basisprincipes voor binden en boeien, wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden duidelijk gemaakt hoe organisaties kunnen omgaan met schijnbaar tegenstrijdige belangen van het individu en de organisatie.

De geluksfabriek is een metafoor voor de organisatie van de toekomst. Om succesvol te kunnen blijven, zullen organisaties niet alleen hun klanten, maar ook hun werknemers moeten kunnen binden en boeien. Bruel en Colsen geven richtlijnen hoe organisaties dit kunnen doen.



Reacties

'Succesvolle organisaties zouden zowel hun klanten als hun medewerkers moeten binden en boeien. Metaforisch gesproken een geluksfabriek, aldus de auteurs. Op basis van een bottom-up benadering van de informele wederzijdse verwachtingen (het psychologisch contract) onderscheiden zij twee typen medewerkers; de geboeide en de gebonden werkers. Elk type moet anders geselecteerd en gemotiveerd worden door onder anderen personeelsmanagers van de organisatie. Aan de hand van dertien principes (eigenlijk axioma's) en diverse cases wordt de dynamiek van het HRM-beleid samengevat in vier kwadranten; de bindingsmatrix. Het boek sluit af met een pleidooi om als organisatie de dialoog met het individu te verbeteren. Het studieboek boeit maar blijft theoretisch door de vele voorbeelden met uitsluitingen van factoren die in de praktijk wel meespelen.'

NBD Biblion recensie door J. van der Heijden

'Makkelijke leesbaar boek met praktisch toepasbare ideeën. Zet aan tot nadenken over boeien en binden van medewerkers.'

'In organisaties zit een onderstroom en een bovenstroom. Bij de organisaties in de publieke sector die ik meegemaakt heb, zie je steeds meer dat de bovenstroom op basis van procesbesturing en prestatieafspraken beslissingen neemt en sturing geeft aan een onderstroom die vanuit de inhoud en identiteit werkt en zich miskent voelt en afhaakt. De kloof is groot.Het psychologisch contract van mensen is anders. In tijden van een te kort aan werknemers zul je beiden wat aan moeten bieden. In tijden van een overschot, zoals nu, kun je meer kiezen op identiteit en normen en waarden. Mits ook medewerkers met een andere blik en uitgangspunten behouden blijven voor de functie luis in de pels. Zonder inhoud en goede mensen kun je geen proces besturen en resultaten afspreken. Met intrinsiek gemotiveerde capabele mensen die goed begeleid worden, komen resultaten ongemerkt vanzelf en vaak met een flow gevoel. Dit boek biedt veel aanknopingspunten en stof om vooral zelf als organisatie en werknemer aan het werk te gaan. Pasklare antwoorden vind je nergens en elke organisatie heeft een andere samenstelling van mensen en dat maakt het juist leuk en uitdagend! Een uitdaging lijkt me ook voor een communicatieadviseur. Hoe verbindt je en hoe bouw je weerstand om in een flowgevoel? Dit boek heb ik al vaak cadeau gegeven.'

Lezersreacties