ABC van het voortgezet onderwijs

Auteurs:   Jacqueline van Doggenaar  |  Michael Belderink


Flexicover, 14,5 x 21 cm, 190 pagina's, zwart-wit, Nederlands,

€ 16,00
Gratis verzending binnen NL en BE vanaf €19,90. Vandaag voor 23.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Dagelijks gaan er bijna 1 miljoen jongens en meisjes naar een middelbare school. Niet alleen omdat het volgens de wet moet, maar ook omdat het merendeel van de ouders, docenten, leerlingen, onderwijskundigen en politici ervan overtuigd is dat een goede schoolopleiding leidt tot een goede vervolgopleiding, een goedbetaalde baan en een beter en gelukkiger leven.
Maar wat doen al die leerlingen eigenlijk op school en met wie zijn ze daar? Wat leren ze er wel en wat leren ze er niet? Wat houden al die vakken en profielen eigenlijk in, wie staan daar voor de klas en waarom? Aan welke gevaren en invloeden staan de leerlingen bloot? Onder welk regime of aan de hand van welke methode krijgen ze onderwijs? Wie bedenken dat en met welk doel, wie ziet erop toe dat dat adequaat gebeurt?
Soms zijn de auteurs, zelf docenten, moralistisch en iets vaker nostalgisch, maar doorgaans nuchter; veelal speels, zo nu en dan streng en bestraffend, maar immer vrolijk en helder van toon en inhoud. Zij schuwen de sweeping statements niet, zijn met opzet generaliserend, provocerend, kritisch maar ook zelfkritisch opdat het debat en reacties uitlokt.

Tags:  onderwijs 


Reacties

Onderwijs is te belangrijk om alleen aan politici en onderwijskundigen over te laten. Dit schrijven de auteurs, zelf docenten en ouders, over hun motivatie om dit boek te schrijven. Onderwijs leeft en beweegt in dit land en dat is zoals het hoort. Dit boek geeft een kijkje van binnenuit. Aan de hand van alfabetisch geordende begrippen, veelal onderwijsjargon, leren we het hoe en het waarom van het voortgezet onderwijs beter te begrijpen. Waarom heet Handvaardigheid tegenwoordig Kunst en Media en wat is een Discrepantie? Wat streefden beleidsmakers na met Excellent en wat is er in de praktijk van terechtgekomen? Het boek geeft een verhelderende doorkijk in de stroperige complexiteit van een 'gewone' middelbare school, die feitelijk een wensgedachte is van zaken waarvan beleidsmakers vinden dat ze op school geleerd zouden moeten worden en van wat daarvan in de weerbarstige dagelijkse praktijk terecht komt. Bovendien laat het zien dat onderwijs als geen ander instituut onderhevig is aan veranderende inzichten. Geschikt voor leraren in opleiding, politici en beleidsmakers.

Lonneke Sondorp voor nbd biblion