Ken uw klant

Klantenwaardemanagement als motor van uw marketing

Auteurs:   Marc van de Perre  |  Ton Kuijlen


Paperback, 17 x 24 cm, 256 pagina's, zwart-wit, Nederlands, ISBN: 9789077432327

€ 24,95
Gratis verzending binnen NL en BE vanaf €19,90. Vandaag voor 23.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

Wat is klantwaarde en wat is het nut ervan? Hoe bereken ik de klantwaarde voor mijn onderneming? Hoe kan ik klantwaarde in de praktijk gebruiken? Hoe identificeer ik opportuniteiten en kan ik nieuwe klanten vinden en houden? Welke factoren zijn het meest bepalend voor de financiële resultaten per klant? Welke meetmethodes zijn geschikt en hoe pas ik ze toe?

Ken uw klant richt zich tot managers die de invoering van klantwaardemanagement overwegen of hun huidig beleid op een hoger niveau willen brengen.

We leven in een hypercompetitieve markt waar ondernemingen geconfronteerd worden met een voortdurend groeiende prijsdruk en klanten die steeds veeleisender worden. Winst maken is voor ondernemingen belangrijk en noodzakelijk om te groeien, maar klanten zien dat anders. Zij hechten belang aan soms zeer uiteenlopende zaken als kwaliteit, klantgerichtheid, goede informatie, een uitstekende ervaring, en uiteraard de prijs.

Op het eerste gezicht lijken dit tegenstrijdige belangen te zijn, maar de praktijk wijst uit dat ondernemingen dit juist in hun voordeel kunnen laten werken. Hoe ze dat doen? Vooral door te begrijpen wat waarde voor de klant betekent. Wat klanten motiveert om met hen zaken te doen. Door bijvoorbeeld te weten waarom de ene klant bereid is om een hogere prijs te betalen en de andere niet. En door de juiste actie te nemen op het voor de klant meest geschikte ogenblik. Deze ondernemingen zijn succesvol, omdat ze een optimaal evenwicht vinden tussen de waarde van de klant en de waarde voor de klant. Klantwaardemanagement staat daarom in vele ondernemingen meer en meer op het prioriteitenlijstje van het bedrijfsmanagement. Klantwaardemanagement roept echter voor veel managers nog zodanig veel vragen op dat men de stap van theorie naar praktijk vaak niet durft te zetten. Anderzijds is de druk op (marketing)managers groot om resultaatgedreven te werken en meer inzicht te geven in de financiële consequenties van hun acties.

Dit boek geeft u een praktische leidraad om klantwaardemanagement op een resultaatgerichte manier in uw organisatie in te voeren. Aan de hand van tips, praktijkvoorbeelden en cases worden de diverse stappen in het klantwaardebeleid toegelicht. Extra aandacht wordt daarbij besteed aan de meetbaarheid en de evaluatie van het hele proces.

Met website: www.kenuwklant.be, met links naar interessante artikels, boeken en websites, extra cases, checklists en best practices.

Tags:  marketing 


Reacties

'De essentie van klantwaarde(management) verhelderend uiteengezet, met een mooie terugkoppeling van de recentste theoretische inzichten naar de praktijk.'

Malaika Brengman, hoofddocent marketing, Vrije Universiteit Brussel

'Het streven naar een perfect evenwicht tussen de doelstellingen van de organisatie en de beleving van de klant is in turbulente tijden van het grootste belang. Dit boek brengt op een vlot geschreven manier een heldere kijk op wat klantwaarde is en hoe dit toe te passen in de praktijk.'

Ann Van Dessel, Head of Marketing Benelux, Nokia

'Marketing moet meer dan ooit accountable zijn. Meetbaar en met resultaat. Dit boek geeft een erg toegankelijke visie om dit op een zeer klantgerichte manier te realiseren.'

Kathleen De Bondt, Director Channel & Commercial Marketing EMEA, EMC

'Ken uw klant diept het belang van de customer experience uit, zodat het evenwicht tussen de twee begrippen voor betere rendabiliteit kan zorgen. Praktisch en hanteerbaar voor iedereen die de klant centraal stelt.'

Manon Janssen, Chief Marketing Officer & SVP, Philips Lighting

'Producten en diensten van de onderneming hebben waarde voor klanten. En hierdoor hebben klanten waarde voor de onderneming. Marc Van de perre en Ton Kuijlen beschrijven dit evenwicht in een kwantitatieve analyse, die alle respect verdient, van marketeers, van marktonderzoekers, en ook van de finance afdeling van de onderneming.'

W. Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie, Universiteit Tilburg

'Ken uw klant is een boek dat wij u van harte aanraden bij het zoeken naar de meest succesvolle waardebalans tussen u en uw klant.' 

Sales Management magazine