Zo 's ochtends tegen vierenStudentenleven in Nederland

Gerrit Verhoeven
Status:Verschenen
2006
Van :€ 16,00
Voor :€ 4,95

Zo 's ochtends tegen vieren bestellen
Zo 's ochtends tegen vieren toevoegen

Er is in de loop van de twintigste eeuw veel veranderd in het studentleven. Was studeren in het begin van de eeuw nog alleen weggelegd voor de rijke bovenlaag, later gingen ook kinderen van middenstanders en zelfs arbeiders naar de universiteit, veelal geholpen door een studiebeurs van rijkswege. Ondanks alle veranderingen is er nog altijd een duidelijk herkenbare subcultuur van studenten.

Dit boek biedt een terugblik op het studentenleven in de twintigste eeuw. Het beeldmateriaal is veelal afkomstig van topfotografen. Een deel is gepubliceerd in indertijd toonaangevende tijdschriften of boeken, maar er zijn ook tal van foto's bij die nooit eerder in druk zijn verschenen. De foto's zijn gegroepeerd in hoofdstukken, elk voorafgegaan door een korte introductie.

Gebonden met foam | 216 pagina's | Kleur: Zwart/Wit | Taal: NL | Afmetingen: 16 x 16 cm | ISBN: 9789055944774

Share |





Lezersreacties:

NBD|Biblion:

Omstreeks tweehonderd foto's proberen een beeld te geven van het studentenleven in de twintigste eeuw. De samensteller heeft de serie gegroepeerd rond twaalf thema's, zoals colleges, wonen, geld, protesten, verenigingen, ontgroening, feesten, afstuderen. Elk thema wordt van een korte sfeerbeschrijving voorzien. De teksten zijn geschreven door G. Verhoeven, de vormgeving is van A. Blommaert. Rond de wereld van de universiteit is er in de twintigste eeuw uiteraard veel veranderd. Hogescholen worden universiteiten en de student komt steeds minder uit de 'hogere kringen'. De zwart-witfoto's geven een beeld van het studentenleven. Dat studenten en feesten synoniem zijn, was zeker in de naoorlogse tijd een misvatting: student-zijn was een hard bestaan, maar alleen foto's kunnen dat beeld moeilijk weergeven. Deze uitgave is overigens heel goed verzorgd en bevat heel goede en unieke foto's. Veel oud-studenten zullen associaties met hun verleden krijgen.